İran Hürmüz Boğazı'nı kapattığını açıkladı, ABD açık olduğunu iddia etti
İran, ABD'nin ateşkes anlaşmasını ihlal ettiğini ve İsrail'in Lübnan'daki saldırılarının devam ettiğini gerekçe göstererek Hürmüz Boğazı'nı gemi trafiğine kapattığını duyurdu. ABD ise boğazın açık kaldığını ve ticari gemilerin güvenli şekilde geçiş yaptığını belirtti.

İran'ın Hatemi'l-Enbiya Merkez Komutanlığı, dün yaptığı açıklamada Hürmüz Boğazı'nın gemi trafiğine kapatıldığını ilan etti. İran Devrim Muhafızları Ordusu Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, gemilere boğazdan geçmemelerini uyararak güvenliklerinin tehlikeye gireceğini belirtti. İran, bu kararını ABD'nin 14 Haziran'da imzalanan ateşkes anlaşmasının şartlarını uygulamadığını ve İsrail'in Güney Lübnan'da saldırılarını devam ettirdiğini gerekçe göstererek açıkladı.
İran Dışişleri Bakanlığı yapılan açıklamada, ABD'nin mutabakat zaptındaki taahhütlerini yerine getirmemesinin ciddi sorunlara yol açacağını uyarı yaptı. Bakanlık, ABD'nin yükümlülüklerini kontrol etmek ve belirlemek üzere İsviçre'ye bir heyet göndereceğini duyurdu. İran'a göre yapılan anlaşma karşılıklı sorumluluk ilkesine dayanıyor ve ABD'nin hızlı şekilde mutabakat maddelerini uygulaması gerekiyor.
ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), İran'ın açıklamasından kısa bir süre sonra sosyal medyada yaptığı açıklamada Hürmüz Boğazı'nın açık olduğunu belirtti. CENTCOM, gün içinde 55 ticari geminin boğazdan başarıyla geçtiğini, bu gemilerin 17 milyon varilden fazla petrol ile küresel pazarlara gidecek kargo taşıdığını aktararak, uluslararası su yolunda güvenli geçişin korunduğu mesajını verdi. ABD ordusu, bölgedeki varlığını devam ettirerek güvenli geçişleri sağlamaya kararlı olduğunu belirtmiş bulunuyor.
ABD Başkan Yardımcısı JD Vance, İran ile görüşmelerin Pazar günü yapılabileceğini ve kendisinin birkaç gün içinde İsviçre'ye gitmesi planlandığını söyledi. Vance, ateşkesin devam edeceğinden emin olduğunu ve görüşmelerin iyi gittiğini ifade etti. Aynı zamanda ABD Dışişleri Bakanı Rubio'nun, ateşkes anlaşması çerçevesinde Lübnan'daki Amerikan talepleri hakkında İsrail Başbakanı Netanyahu'yu arayması bekleniyor.
Taraflar arasındaki kriz, 14 Haziran'da imzalanan "İslamabad Mutabakatı" ile başladı. Bu mutabakat, İran Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan ve ABD Başkanı Donald Trump tarafından dijital ortamda imzalanmış, savaşın durdurulması, Hürmüz Boğazı'nın açılması, ABD'nin deniz ablukasının kaldırılması ve sorunların müzakerelerle çözülmesi gibi 14 madde içeriyor. Pakistan aracılığıyla yapılan müzakerelerin devamında, uygulamaya ilişkin teknik düzeyde ABD-İran görüşmeleri İsviçre'nin Burgenstock kentinde Pazar günü gerçekleştirilecek.



